Angst

Als er iets gebeurt dat ons bang maakt, reageren we met schrik, angst.
Dat kan door een plotseling hard geluid zijn, of door een hond die op je afrent.
Dat is een goede reactie op die situatie.

Lastig wordt het als angst je gaat overheersen. Als je veel vaker bang bent als eigenlijk nodig zou zijn.
Het lijkt dan wel of er steeds zaken zijn die je triggeren, waardoor je weer angstig wordt.
Zo kun je ook angstig zijn voor mensen, ziektes, sociale situaties, nieuwe dingen, te falen.

Dit is een niet-gezonde angst en deze angst kan maken dat je niet goed functioneert in je dagelijkse bezigheden.

Het kan ook nog zo zijn dat je op een gegeven moment bang bent om weer angstig te worden: angst voor de angst. Dit is een cirkel waar je moeilijk zelf uitkomt.

Door te gaan ontdekken waar de angst vandaan komt, en er dan mee aan de slag te gaan leer je naar je angst te kijken en ermee om te gaan, in plaats van de angst alleen maar te voelen. 
Dan kun je ook gaan leren hoe je van deze angst kunt afkomen.

 

Paniek

Ken je dat overweldigende gevoel van angst? Als je al eens een paniekaanval hebt meegemaakt weet je precies waarover het gaat.
Het is zo'n intense angst, die gepaard gaat met allerlei lichamelijke klachten, dat je dit niet snel vergeet.

Komt een angst- of paniekaanval vaker voor, dan is het echt noodzakelijk dat je hiermee iets gaat doen.

De begeleiding bij angst- en paniekaanvallen is helemaal gericht op het herkennen, begrijpen, accepteren, en voorkomen van een paniekaanval.

Hoe herken ik een paniekaanval?

Een paniekaanval is een plotselinge aanval van intense angst die meestal wordt vergezeld door een aantal lichamelijke gevoelens en angstige gedachten. Een dergelijke paniekaanval duurt enkele minuten tot een half uur met een piek binnen 10 minuten.

De volgende lichamelijke gevoelens en angstige gedachten kunnen optreden:

  • Hartkloppingen
  • Zweten
  • Trillen of beven
  • Ademnood
  • Het gevoel te stikken
  • Pijn of een onaangenaam gevoel op de borst
  • Misselijkheid of maagklachten
  • Duizeligheid, flauwte
  • Onwezenlijk of onwerkelijk gevoel
  • Tintelingen of verdoofd gevoel
  • Koude rillingen of warmtevlagen
  • Angst om de controle te verliezen of gek te worden
  • Angst om dood te gaan

Het doel van de begeleiding is, dat je meer  inzicht krijgt in wat een paniekaanval eigenlijk is. Vervolgens leer je vaardigheden waarmee je meer grip krijgt op de paniekklachten. 

Tevens zal er tijdens de begeleiding natuurlijk ook gewerkt worden aan eventuele oorzaken die een grote rol spelen bij het optreden van de paniekklachten.

Neem voor meer informatie gerust even contact op.